čtvrtek 11. února 2016

První semestr za mnou aneb stále žiju



Po dlouhých čtyřech měsících nečinnosti jsem zase zpátky. Možná si mnozí z vás říkali, že jsem to zabalil či se na to vykašlal. To je ovšem omyl. Od té doby, co jsem opustil brány gymnázia a vydal se vstříc lékařskému studiu, jsem blogování díky mnoha převratným změnám odsunul na druhou kolej.

Když jsem se rozhodl začít psát tento deník, netušil jsem, že je to i určitý závazek. Ještě teď vzpomínám, jak jsem na webu po přečtení několika článků ve smyslu: Začínáte blogovat? 10 rad jak se stát úspěšným blogerem s radostí zajásal, říkal si jak je psaní skvělý nápad a směle se pustil do díla. Počáteční nadšení ovšem s přibývajícími povinnostmi lehce vyprchalo a blog jsem tudíž zanedbával.

Coby novopečený prváček mám ovšem nyní po svém prvním zdárně absolvovaném zkouškovém. Jsem již zkušenější (skoro starý mazák), a proto doufám, že získané zkušenosti v nadcházejícím období zužitkuji, a budu na blog přispívat častěji.

S končícím semestrem také nastává období hodnocení a bilancování, proto jsem se rozhodl napsat něco málo o každém absolvovaném předmětu.

KBE/BI1LF – Biologie I
Jedná se o dvousemestrální předmět. Na přednáškách se probírá struktura buňky, buněčný cyklus, dělení, nádorová transformace či genetika. Ve druhém semestru se bere zpravidla molekulární biologie a cytogenetika, atd. Cvičení už jsou ryze praktičtější, člověk si hraje s mikroskopem a vypracovává různé protokoly. Osobně musím říct, že mě biologie bavila, spoustu věci jsem již znal z gymplu, takže část látky pro mě bylo opakováním. Pro získání zápočtu je nutné napsat písemný test, kde se volí z vícero možností správná odpověď. Test rozhodně není jednoduchý, je plný záludných otázek. Pro splnění zápočtu je nutno jej napsat minimálně na 60%. Já osobně se učil hlavně z prezentací, pročetl jsem si však raději i skripta. Zápočet se rozhodně nevyplatí podcenit, učil jsem se na něj intenzivně týden.

KLA/LLTLF – Latina a lékařská terminologie
Latina je u nás jednosemestrální předmět. Na gymplu jsem latinu neměl, asi proto mě zde i docela bavila a musím říct, že mi v mnohém pomohla i v anatomii, která mi pak dávala větší smysl. Učili jsme se deklinace, pády, vzory, či řeckou deklinaci. Museli jsme si ho hodin nosit připravené materiály s teorií i procvičováním, které jsme v posléze vyplňovali. Zápočet i konečná zkouška měly formu písemných testů.

KFY/BF1LF – Lékařská biofyzika I
Jedná se de facto spíše o fyziku. Přestože ve fyzice příliš neexceluji, cvičení se mi celkem zamlouvaly, na rozdíl od přednášek, které tak zábavné nebyly. Na cvičeních oceňuji zejména to, že jsme si mohli vyzkoušet praktické věci, jako měření EKG, audiometrie, či spektrofotometrie. Z cvičení jsme museli vypracovat povinné protokoly, které následně zkoušející uznávali, či neuznávali a bylo potřeba je přepracovat. Pakliže vám byly všechny protokoly uznány, byl vám udělen zápočet.

KCH/LCHLF – Lékařská chemie
Chemie je velká zkouška v zimním semestru. Nepatří sice mezi nejobtížnější, ale vyplatí se ji nepodcenit. Na přednášky doporučuji chodit. Konají se sice na Přírodovědné fakultě v centru, takže si člověk občas musí přivstat, ale člověk má přehled co se probírá. Na cvičeních, které vede Mgr. Maršálek se prodírají zejména příklady. Z nich se píšou dva průběžné testy, ze kterých pokud máte součet bodů min. 50 %, je vám udělen zápočet. Příklady vycházejí ze skript UPOL. Samotná zkouška se skládá z písemného testu a ústní části. Na zkoušku se doporučuji učit z brněnských skript, které jsou přehledně zpracované a učí se z nich dobře (Lékařská chemie I., II.).

UAN/AN1LF – Normální anatomie I
Anatomii máme u nás třísemestrální (naštěstí). Začíná se pěkně zostra hned od první přednášky. Výuka probíhá tak, že se na přednášce probere látka, která se posléze probírá ve cvičeních. Doporučuji si vytisknout sylabus, kde jsou zapsané jednotlivé okruhy. Ve cvičeních se píšou průběžné testy, podobné písemnému testu na konci zimního semestru. V zimním semestru z anatomie píše písemný test a pitevní zkouška. Test je zpracován formou otázek ANO/NE, které jsou mnohdy pěkně záludné. Velké množství spolužáků muselo test opakovat.

UAN/AP1LF – Normální anatomie I – pitevní blok
Na pitevce budete mít označené struktury na preparátech na stolech. Dohromady 30 struktur, na které budete mít 15 minut, tj. 30 sekund na jednu. Dostanete papír, kde musíte během oněch 15 minut jednotlivé struktury napsat. K uznání je nutné získat minimálně 20 bodů z 30.

KAA/AN1LF – Angličtina I
Náplně hodin jsou různorodé, přednášíte ostatním svoji prezentaci připravenou na zadané téma, či vedete ve dvojici rozhovor. V průběhu semestru se píšou 2 testy, po jejímž složení se píše zápočet. K získání zápočtu se stačí učit z připravených materiálů. V testu se vyskytují zejména odborná slovíčka, která je nutné se důsledně naučit :)

Žádné komentáře:

Okomentovat